Even geduld, we zijn er zo...

Vragen

Heel wat organisaties beseffen dat ze best aan de slag gaan met hun interne werking als ze “in business” willen blijven. Regelmatig krijgen we dezelfde soort vragen over verandertrajecten in het algemeen of onze aanpak in het bijzonder.

Veranderen doe jet als organisatie sowieso, of je het nu wil of niet. De kunst zit erin om verandering te sturen en te “besturen”. Veranderen is geen “impulsief” gegeven. Het is geen sprint maar eerder een marathon. net zoals bij het lopen van een marathon vraagt veranderen de nodige voorbereiding en uithoudingsvermogen. Begin met kleine initiatieven en met een kernteam van mensen die er echt willen voor gaan en die niet zullen opgeven als het even wat minder gaat.

Ondersteuning vanuit het management is cruciaal. Verandering zal niet altijd even makkelijk en succesvol zijn. Wees bereid om te investeren in de toekomst. Zorg voor een kernteam van ambassadeurs die de organisatie op sleeptouw kunnen nemen. Selecteer je kernteam niet op basis van positie maar op basis van ambitie en enthousiasme. Laat je inspireren door anderen, maar maak er vooral je eigen verhaal van.

Er is uiteraard geen vaste maatstaf waarvan je de doorlooptijd kan aflezen. Afhankelijk van de omvang van het initiatief en de bereidwilligheid om verandering toe te laten kan verandering snel of minder snel gaan. Het belangrijkste is dat je kleine successen waardeert en daarop verder bouwt. Geef de mensen in uw organisatie te tijd om de verandering en de positieve effecten ervan te verankeren.

De meeste organisaties staan positief tegenover verandering, maar veranderen zelf niet graag. Ook al heb je een kernteam van “believers” gekozen om het project te trekken, toch zullen er mensen zijn die lastig te overtuigen zijn of die bewust je initiatieven zullen ondermijnen, voor welke reden dan ook.  Ga die uitdaging niet uit de weg, maar blijf er ook niet teveel in hangen.

We zijn blij dat je organsatie mooie cijfers kan voorleggen! De grootste misvatting rond verandering echter zit erin dat je pas moet veranderen als het minder goed gaat. Een gezonde organisatie heeft net het voordeel dat ze de financiële ruimte heeft om  vooruit te plannen en met verandering aan de slag te gaan als investering. Een organisatie in moeilijkheden voelt onmiddellijk de stress dat het in 1 keer goed moet gaan, wat zeker niet altijd het geval is. Kijk daarom vooruit op momenten dat het comfortabel is. Wacht niet op de neerwaartse spiraal om dan alles koortsachtig te willen omgooien.

Wij geloven in een wereld waarin business leaders geweldige strategieën tot leven laten komen, in de hoofden, de handen en de harten van gepassioneerde medewerkers met een stem in hun organisatie.